Op naar de kust!
Naar zee, iedereen vindt het wel een leuke uitstap. Net zoals ze in de lagere scholen doen, zijn wij met de tweedejaars Lager Onderwijs naar zee vertrokken. Uit al onze punten die belangrijk zijn in je lessen wereldoriëntatie, blijkt dat werkelijkheidsnabij zeer belangrijk is. De leerlingen krijgen de leerstof, zoals het werkelijk is, aangeboden. Leerlingen onthouden het op deze manier ook beter!
De uitstap naar zee was dan ook ideaal om werkelijkheidsnabij te werken.
We bezochten een molen, musea, ruïnes, de Ijzertoren, begraafplaatsen, ... Dit allemaal nog eens met een sportieve link, namelijk dat we alles hebben bezocht met het vervoersmidden: een fiets!
Door het bezoek aan de Ijzertoren en de begraafplaatsen worden de leerlingen rechtstreeks in contact gebracht met beelden, gebouwen, spullen uit de Eerste Wereldoorlog. Ze worden in een hele andere omgeving gezet dat hen enorm facineert. Ook om tot bovenaan de Ijzertoren te gaan en naar het uitzicht te kunnen kijken, vinden kinderen helemaal geweldig.
Ook door naar de verhalen een echte molenaar over het werk en leven als molenaar te beluisteren, steken de leerlingen veel op. Ze horen het ook van een echte stielman en niet gewoon door de leerkracht. Ze kunnen ook vragen stellen waar de leerkracht misschien minder van op de hoogte is.
Er zijn natuurlijk nog vele andere uitstappen die je kan organiseren om nog meer te werken om nog meer werkelijkheidsnabij te werken.
- Bosklassen
- Boerderijklassen
- Technopolis
- Stripmuseum (Suske en Wiske)
- Speelgoedmuseum
- ...