Opdracht bij les 1
Opdracht bij les 1:
° Stel jullie groepje voor op een speelse manier --> Klik hier
° Geef 3 tips om de les WO boeiend te maken – werk concreet
1. Werk werkelijkheidsnabij: Als je rond het thema herfst gaat werken, zorg dan dat je dat in de herfst doet zodat de les voor de leerlingen werkelijkheidsnabij is.
2. Werk op het niveau van het kind. Werk zeker niet te moeilijk maar zie wel dat de kinderen iets bijleren. ( zone van de naaste ontwikkeling) Laat de leerlingen zelf inspraak hebben in verband met het thema, wat willen zij erover weten. Waar willen zij rond werken. En werk je thema daarrond uit.
3. Werk met concreet materiaal. Als je les geeft over de herst, ga dan naar het bos of het park. Zo ervaren de leerlingen de herfst ook echt en gaan ze dit beter opnemen. Concreet materiaal werkt! Het visuele en het belevingsaspect zorgt ervoor dat de leerlingen beter begrijpen waar het over gaat. Dit geldt niet alleen voor de herst, maar voor alle thema's.
° Zoek 3 elementen uit het doorlichtingsverslag van je stageschool waaraan jij kan werken tijdens de lessen WO. Toon aan dat je hieraan gewerkt hebt tijdens de stage.
1. Actuele onderwerpen komen occasioneel aan bod en weinig geïntegreerd.
2. Samenhang tussen de leerkrachten.
3. Meer techniek en verkeer in de lessen WO steken.
° informeer je mentor naar de stand van zaken wat betreft WO na de doorlichting.
- De leerkrachten komen samen om samen werkbundels op te maken. Hier kwamen vaak problemen aan te pas. De handleiding waarmee ze werken vinden ze niet goed, daarom gaan ze op zoek naar een nieuwe handleiding voor Wereldoriëntatie. Hiervan gaan ze het volgende schooljaar werk maken. De jaarplanning gaan ze ook opnieuw moeten bekijken om de lessen verkeer en techniek meer in te plannen, maar hier is nog niets concreet rond uitgewerkt.
Tips voor de klaspraktijk die we meenemen uit deze les:
- Zorg dat de leerstof aanschouwelijk is voor het kind. Het moet werkelijkheidsnabij zijn en niet totaal wereldvreemd.
- Werk voldoende concreet! Laat de kinderen ervaren, alles wat je zelf ervaart of doet onthoudt je sowieso beter.
- Laat de kinderen zelf op ontdekking gaan. Geef ze genoeg ruimte om te exploreren.
- Gebruik actuele onderwerpen in de les, dit heeft als voordeel dat de kinderen extra betrokken gaan zijn.
- Behandel zo veel mogelijk invalshoeken per les! Zorg dat elke invalshoek tijd krijgt om gezien te worden.