Opdracht bij les 4 en 5
Techniek
• Reflectie over de voorbije lessen:
We hebben vorige les een raket gemaakt. Dit sluitte aan bij het hoofdstuk techniek binnen wereldoriëntatie. We vonden dit allemaal een zeer zinvolle les. Er werden op een heel leuke en uitdagende manier enkele technische begrippen en verschijnsels aangebracht in de les. Er werd gesproken over druk en aerodynamica, dit is zeer theoretisch. Maar in de voorbije les werd dit op een leuke en interessante manier aangebracht. Dit soort wereldoriëntatielessen gaan we ons nog lang herinneren en gaan we zeker gebruiken in onze eigen klas in de toekomst.
• Maak een zeilwagen die zich kan voortbewegen met de wind. Werk hiervoor volgens de principes van de ontwerpcyclus. Maak een verslag van de verschillende stappen. Fotografeer/ film eventueel de stappen.
1. Probleem:
Hoe gaan we een zeilwagen maken? Nadenken, gedachten samenbundelen, opzoeken,…
2. Verkennen: verschillende stappen uitproberen
- Hoe draaien de wielen goed? Met een satéstokje, een rietje,…
- Hoe blijft de wagen stabiel staan? Met wielen even groot, welke wielen? Kurken of stopjes?
- Het gewoon allemaal een keer uitproberen.
3. Ontwerp voorstellen:
- Lijf van de auto? --> Een flesje niet te groot
- De wielen? --> Kurken stoppen die in 2 zijn gesneden.
- De mast? Een satéstok met 2 kleinere eraan vast en daaraan een licht iets hangen zoals crêpe papier.
- Vanachter een staartje hangen voor de stabiliteit van de wagen
4. Maken
5. Testen:
De test ging vrij goed, onze zeilwagen reed goed, hij ging wel niet zo goed rechtdoor.
6. Bijstellen:
- Wieltjes rechter zetten een zien dat ze even groot zijn.
- Wieltjes dat beter vooruit gaan.
- Het zeil rechter hangen.
- Het zeil groter maken zodat er meer wind in kan.
7. Communiceren:
Praten met elkaar om oplossingen te vinden. We werkten allemaal heel goed samen en hadden de rollen ook goed verdeeld.
8. Verdiepen:
Uiteindelijk komen op de doelen die er bereikt moeten worden zoals de kennis over de hefbomen en tandwielen zodat de auto beter kan rijden en recht blijft.
Reflectie: We vonden de opdrachten tijdens deze techniek les heel leuk en zouden deze zeker in onze eigen stage klas eens willen doen. Als we zagen hoeveel voldoening wij hadden toen onze constructies het deden zijn we zeker dat de leerlingen van de lagere school dit ook gaan hebben. En een les techniek waarbij je van alles zelf kan doen is toch altijd leuker dan een gewone les waarbij je moet luisteren en werkblaadjes moet invullen.
Foto's en een video van de zeilwagen kan u HIER vinden.
Tips voor in de klas:
- Zorg dat er voldoende materiaal aanwezig is.
- Laat de leerlingen elke stap van de conceptcyclus gebruiken.
- Voorzie een voorbeeld zodat de leerlingen weten wat het einddoel is.